A 2011-es év munkájáról beszámolás és értékelés ARCHIV
Polgármester | 2011-12-22
Köszöntöm a közmeghallgatáson megjelent geleji lakosokat, a képviselő-testületi tagjait és jegyző Urat. Ismét eltelt egy év, és elérkezett az év utolsó testületi ülésének időpontja, amikor hagyományosan a képviselőtestület a törvényben előírt kötelezettségének eleget téve Közmeghallgatást tart.
A közmeghallgatás alkalmával beszámolunk az érdeklődőknek az elmúlt év eseményeiről, az intézményekben és a hivatalban elvégzett munkáról.
A képviselőtestület 2011 évben 7 önálló ülést tartott, melyen a jelenlét a testületi tagok részéről nagyon aktív volt. Igaz, igyekeztünk is olyan időpontokat találni, amely mindenkinek megfelelő. Az intézményi társulások miatt 2 együttes ülésen vettünk részt Mezőnagymihály község testületével. Ezen időszak alatt 11 rendeletet és 38 határozatot hoztunk.
A 2011-es évben már szigorúbb volt a központi szervek részéről az ellenőrzés, mint az előző évben. A Kormányhivatal törvényességi osztálya szigorúan elvárta a jegyzőkönyvek 15 napon belüli felterjesztését. Észrevétellel és kifogással a munkákkal kapcsolatosan nem éltek. A 2011-es évben egy esetben fordult elő a lakosság részéről fellebbezés a határozatunk ellen, melyet a Kormányhivatal és a Bíróság is helyben hagyott. Az ügyfélnek az eljárási költségeket meg kellett fizetnie.
A Megyei Főügyészség a napokban zárta le a 2010. évi lakásfenntartási támogatások ellenőrzésének vizsgálatát. A vizsgálat 44 ügyre kiterjedően történt és munkánkat példamutatónak minősítette. Szóbeli kiegészítés alkalmából ügyész asszony elmondta, hogy még egy helyen tapasztalt ilyen minőségű munkavégzést. Itt ragadom meg az alkalmat és megköszönöm Molnár Zoltán jegyző és Tóthné Kérészi Ágnes főelőadó magas fokon végzett hivatali munkáját.
Az önkormányzat ügyiratforgalmáról elmondható, hogy 20 %-al emelkedett az ügyiratok száma. A főszámra iktatott ügyiratok száma 1222, (ez egy-egy ügyet jelent) melyhez további alszámok is tartoznak.
Önkormányzatunk éves szinten 160 millió forinttal gazdálkodik, amelynek nagy része állami támogatás, melyet az intézmények működtetéséhez, szociális feladataink ellátásához és különböző kötelező feladatellátáshoz kapunk.
Itt szoktuk kiemelni azokat a feladatokat, amit az önkormányzatunk ellát, azonban nem kapunk rá finanszírozást. Ilyen többlet feladatok, amivel segítettük a község lakosságát:
- A tanácsadó és gyógyszertár helyiségekben felmerült összes költséget az önkormányzat fizeti, hiszen nincs rá külön finanszírozás, ez éves szinten 500 eFt-ot jelent.
- Az orvosi rendelő villany, víz és kuka számláját fizetjük, mely összeg szerint 200 eFt.
- Hét közbeni és hétvégi orvosi ügyelet biztosításhoz évi 400 eFtal járulunk hozzá.
- Főiskolás tanulóinkat a Bursa Alapítványon keresztül 280 eFt-tal támogatjuk, ösztöndíj formájában, mely 6 fő támogatását jelenti.
- Egyéb támogatásban (születési, temetési segély) 1-6 fő részesült, amelynek együttes összege 75 eFt.
- Időseknek jelzőrendszeres készülékek kihelyezése évi 70 eFt,
- Köztemetés egy alkalommal (88 eFt)
- Otthonteremtési támogatás 1 család vonatkozásában 50 eFt.
Saját bevételeink legjelentősebb eleme az iparűzési adó, mely közel 7 mFt, a gépjárműadó 2,6 mFt, a térítési díjbevételünk éves szinten 2,7 mFt. A vagyongazdálkodással kapcsolatosan elért évi bérleti díjbevételünk 1,9 mFt.
Ebben az évben is kiemelt figyelmet fordítottunk az idősebb korosztályra, hiszen 11 állandóan gondozott idősünk és havi szinten 4-5 alkalmi feladatellátásunk van.
Megvalósítottuk hagyományos rendezvényeinket, volt falunap, családi nap, időskorúak köszöntése, időseknek szervezett anyák napi műsor is. Gelejen került megrendezésre a Kistérségi Termékfesztivál, mely egész napos színvonalas, szórakozást nyújtott az itt élőknek és a Gelejre látogatóknak. Településünket képviselve több kistérségi és egyéb rendezvényen vettünk részt. Ebből a sorból is kiemelkedik, hogy október hónapban az Idősek világnapja alkalmából szervezett megyei ünnepségre a Fénysugár kórus fellépési meghívást kapott. A Megyeháza Dísztermében tartott ünnepségen való fellépés nagy kihívás volt a számunkra, de sikerült az elvárásunknak megfelelően helytállva színesítenünk a rendezvényt.
A 2011-es évben is nagy feladat elé állította önkormányzatunkat a szociális törvény változása, mely továbbra is azt a célt tűzte ki, hogy segély helyett munkát kell adni azoknak az embereknek, akik szociális ellátást igényelnek az önkormányzattól. Az utóbbi években a munkanélküliek száma rohamosan növekedett. 2009 év elején meg 25 fő volt a rendszerünkben. Ez a létszám 2011. decemberében eléri 80 főt. A 2011-es évben 15 pályázatot nyújtottunk be, hogy minél több embernek tudjuk munkát adni. Ebben az évben is sikeres volt a konyhakerti tevékenységünk, hiszen a konyhán még mindig azt a zöldséget, burgonyát főzik, amit megtermeltünk.
2011. évben 41 főt sikerült közmunka keretében foglalkoztatnunk az önkormányzatnál. A Vízügyi Igazgatóságnál 6 fő, míg a Közúti Igazgatóságnál szintén 6 fő végzett közmunkát. Ez a foglalkoztatás 1,8 mFt önkormányzati hozzájárulást igényelt.
Pár gondolat az intézményeink működéséről:
Intézményeink, az óvoda, iskola és a hivatal több éve már, hogy társulási formában működik. Az eltelt évek alatt az intézmények működési gyakorlata kialakult. A mindennapos munkavégzéssel kapcsolatosan főleg a gelejen található intézményekben tapasztaltakról tudok beszámolni. Az óvodában és az iskolában jó hangulatban, a gyermekek érdekeit maximálisan figyelembe véve folyik az oktatás és nevelés. Az óvodások létszámának csökkenése jelentős többletforrást igényel, amit azonban minden körülmények között biztosítanunk kell.
Az intézményi épületeken elvégzett energiahatékonysági beruházások megtérülni látszanak, hiszen az energia számlák fajlagosan alacsonyabbak, mint a korszerűsítések előtt. Ez mindenképpen jelent egy kis könnyebbséget a minden napos gazdálkodásban.
Az önkormányzatok bizonytalan helyzete és pénzellátása miatt, nagyobb beruházásokba nem igazán mertünk belevágni. Évek óta szeretnénk a kisiskolára nyert pályázatot megvalósítani, azonban az önrész hiánya és az utófinanszírozásban rejlő problémák egyre távolabb viszik ezt a lehetőséget.
Az elmúlt évi árvíz után sürgető feladatként fogalmaztuk meg a víz elvezető rendszer kiépítését. Az árkok nagytöbbségében rendelkezésre állnak, azonban az aszfaltos utak alatt elhelyezkedő átereszek nem működnek, beszakadtak, vagy nem is voltak. Ezzel a kérdéssel az önkormányzat az utóbbi 15 évben már többször is foglalkozott,azonban az elkészült tervek - melyek az egész település vonatkozásában készültek el - nem kaptak vízjogi hatósági engedélyt.
Az árvíz során tapasztaltak alapján, ebben az évben új tervet készíttettünk, melyben a főutcára, a meglévő vízelvezetőkre és a problémás helyekre koncentráltunk.
Erre a tervre a napokban kaptuk meg a vízjogi hatósági engedélyt. A terv elkészültével pályázatot nyújtottuk be a vízelvezető rendszer kiépítésre, melynek I. ütemében megvalósul a Csincse pataktól Mezőcsát felé eső településrész vízelvezetése. Ezt a beruházást terveink szerint 2012. nyarán kezdjük kiépíteni.
A legnagyobb beruházásunk négy útszakasz aszfaltozása volt, melynek megvalósulásával tovább csökkent az aszfaltburkolattal nem rendelkező utak hossza. Az adódó lehetőségeket kihasználva igyekszünk a kimaradó utak felújítását is elvégezni.
Az önkormányzatok helyzete, az intézmények sorsa jelen helyzetben nagyon bizonytalan. Az évek óta tartó válság, a piacgazdasági és pénzügyi folyamatok kedvezőtlen hatásából adódó pénzhiány, nagymértékű rendszer átalakítást igényel. A legfontosabb szempont, hogy egy-egy feladatellátás, szolgáltatás a legkevesebb ráfordítással legyen működtethető. Ebből a pár mondatból látható, hogy az előttünk álló időszak bizonytalan és sok-sok kérdéssel teli.
Ma azonban azért gyűltük össze, hogy az év munkájáról beszámoljunk és értékeljük azt. Az egész évben tapasztaltak alapján elmondhatom, hogy a hivatali dolgozók a hét minden munkanapján a lakosság rendelkezésére álltak. Figyelemmel kísérték a nyugdíjszerű ellátások igénylésének lehetőségét, akinek lehetett méltányossági ellátásokat igényeltek. Az önkormányzati hatáskörbe tartozó ellátásoknál is maximálisan számíthatott a lakosság a dolgozók segítségére. A rendezvényeink előkészítésében, lebonyolításában számíthattam a testületi tagokra, jegyző úrra, valamint a hivatali dolgozókra.
Ebben a sokrétű és szerteágazó feladatellátásban nagyon fontos, hogy legyenek ilyen emberek. Fontos, hogy mindig a közösség érdeket tartsuk szem előtt, az itt élők körülményeit igyekezzünk javítani, megélhetésüket igyekezzünk segíteni.
Véleményem szerint ezeknek a szempontoknak megfelelően, nagyfokú segítőkészséggel és hivatástudattal végeztük munkánkat.
Bízom benne, hogy ez az előttünk álló időszakban is így lesz, mert csak így tudunk eredményeket elérni.
Ehhez kívánok mindenkinek meghitt, békés, karácsonyi ünnepeket, boldog új évet és jó egészséget.